Αλήθεια, γιατί επιλέγουμε να αφήνουμε επισκέπτες του τόπου μας, να φεύγουν χωρίς να έχουν βιωματικά εθιστεί στην ομορφιά του (εμπειρία), ενώ παράλληλα δρομολογούμε πολυδάπανες ενέργειες αναζήτησης δυνητικών επισκεπτών, για να καταστήσουμε την επιλογή του προορισμού ελκυστική;
Μία από τις σύγχρονες πρακτικές marketing, θέλει τις επιχειρήσεις να αναζητούν την μεγιστοποίηση του οικονομικού αποτελέσματος, τόσο στο up / cross selling όσο και στην υπέρβαση των προσδοκιών των πελατών τους με στόχο τον ενθουσιασμό και την δημιουργία θαυμαστών (επανάληψη πώλησης) και πρεσβευτών (διάδοση του θετικού μηνύματος)!
Πέραν λοιπόν, των τρόπων που αναζητούν να προσελκύσουν πελάτες, σχεδιάζουν με ευρηματικό τρόπο μεθόδους οι οποίες θα αυξήσουν τη μέση είσπραξη από τον κάθε μεμονωμένο πελάτη εμπλουτίζοντας την γκάμα τους με προϊόντα ή υπηρεσίες παρεμφερή ή συμπληρωματικά του κυρίως αντικειμένου τους. Παράλληλα, ολοένα και περισσότερο, προσπαθούν να μετασχηματίσουν την απλή αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών, σε βιωματική δημιουργία συναισθημάτων (εμπειρία), ώστε να εγχαραχθεί ως κάτι ξεχωριστό και ενθουσιωδώς όμορφο στο μυαλό τους. Εκείνο το δεύτερο είναι που μακροπρόθεσμα θα δημιουργεί επανάληψη πωλήσεων και πολλαπλασιασμό πελατών.
Τί συμβαίνει όμως με το προϊόν “προορισμός” και τις υπηρεσίες που εκείνος εμπεριέχει;
Βάζει τα δυνατά του, ώστε ο επισκέπτης ενός τόπου (προορισμού δηλαδή) να μεγιστοποιήσει το οικονομικό του αποτύπωμα, να μυηθεί στην ξεχωριστή ομορφιά και να εθιστεί αποκομίζοντας ανεξίτηλες, δυναμικές, ξεχωριστές, ανεπανάληπτες εικόνες, μυρωδιές, γεύσεις, αγγίγματα, πνευματικές περιηγήσεις; Λειτουργεί ως ένα μικρό αλλά κρουστό οικοσύστημα, το οποίο διαπνέεται από mind set τουριστικής αριστείας, μια ορχήστρα δηλαδή από 70 διαφορετικά όργανα, τα οποία πρέπει να δώσουν τον καλλίτερο εαυτό τους -ξεχωριστά το καθένα- για το τέλειο συνολικό αποτέλεσμα;
Ποιο είναι το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα; Ποια είναι αυτή η μαγική μελωδία;
Μα τί άλλο: από το να αποκτήσει ο τόπος (προορισμός), οντότητα, πέρα και πάνω από εκείνη για την οποία αρχικά επελέγη! Να ντυθεί ο προορισμός στο μυαλό του επισκέπτη με παραστάσεις, γνώσεις, ιστορία, καινοτομία, γαστρονομικές γεύσεις, φιλοξενία, πολιτισμό, δράση στη φύση, άσκηση, εμπλοκή με χέρια, νου και σώμα. Να νοιώσει ότι κάτι από τον τόπο αυτόν, του συνετάραξε το μυαλό και τον πήγε παραπέρα! Να φύγει από το αδιάφορα ευχαριστημένος με την εικόνα και τις υπηρεσίες και να περάσει στη σφαίρα του ενθουσιασμού. Εκεί που το μυαλό δημιουργεί ανεξίτηλες μνήμες και τις παντρεύει με τον τόπο. Με ανθρώπους, εικόνες, τοπία, γεύσεις… αλλά πάντα συνδεδεμένα όλα με τον τόπο! Σκέψου: “είναι φιλόξενοι στην Ελλάδα”, “οι γεύσεις που δοκιμάζεις στην Κρήτη είναι μαγικές”, “εκείνος ο ταξιτζής στο Ρέθυμνο ήταν απίστευτος άνθρωπος”.
Πολύ απλά λοιπόν, ο Τουρισμός, όπως οφείλουμε να τον αντιλαμβανόμαστε, δεν περιορίζεται μόνο στην επίσκεψη ενός τόπου για τον αρχικό μας λόγο, όπως τις διακοπές στη θάλασσα και τον ήλιο, μια συναυλία, ένα γάμο, την επίσκεψη ενός αρχαιολογικού χώρου ή ενός μοναστηριού, ένα συνέδριο, μία έκθεση κλπ. Αποτελεί ουσιαστικά μια ευκαιρία που μας δίνει ο επισκέπτης, να ανθίσει η φαντασία μας και να φροντίσουμε να του προσφέρουμε, ένα μπουκέτο που θα διαλέξουμε μεταξύ των λουλουδιών που διαθέτουμε (τουριστικό αντικείμενο ενός τόπου: τί τον καθιστά ξεχωριστό και ταιριάζει στον συγκεκριμένο επισκέπτη και στο πρόγραμμά του).
Πιο συγκεκριμένα, οργανώνω φερειπείν να ταξιδέψω στην Καστοριά για ένα διήμερο ξεκούρασης. Υπάρχει κάτι το οποίο επισκεπτόμενος τον τόπο αυτόν, είναι επιτακτικό να ζήσω/γνωρίσω; Ο προορισμός οφείλει να βρει τρόπο, να εμπλουτίσω την εικόνα μου με σίγουρη επίσκεψή μου στον Νεολιθικό παραλίμνιο οικισμό στο Δισπηλιό, την πλατεία Ντολτσό στην παλιά πόλη, το σπήλαιο του Δράκου, τη Μονή της Παναγίας Μαυριώτισσας, το ενυδρείο για να ενθουσιαστώ με την απίστευτη ιστορία των χελιών, τον Προφήτη Ηλία, τα παραδοσιακά γουναράδικα, να δοκιμάσω τις τοπικές παραδοσιακές γεύσεις, να ζήσω ένα πανηγύρι ή μια παραδοσιακή εκδήλωση, να επισκεφτώ το χιονοδρομικό κέντρο Βιτσίου, να παρακολουθήσω προπόνηση ή αγώνες κωπηλασίας στη λίμνη, κ.α. Κάθε περιοχή έχει τους δικούς της ξεχωριστούς λόγους να είναι μοναδική και ανεπανάληπτη στο μυαλό του επισκέπτη της, αρκεί να δοθεί σ’ εκείνον η ευκαιρία να τη γνωρίσει!
Εν ολίγοις όλα αυτά, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, είναι “θέματα” που το κάθε ένα, θα μπορούσε να αποτελεί τον πρωτογενή λόγο επίσκεψης ενός τόπου (προορισμού). Πρόκειται καταλήγοντας για αντικείμενο Θεματικού Τουρισμού.
Ο αθλητισμός είναι ένα από αυτά. Θεματικός – Αθλητικός Τουρισμός!
Πιο αναλυτικά ας σκεφτούμε πόσες αθλητικές ευκαιρίες προσφέρει κάθε τόπος (προορισμός) για δυνητική επίσκεψη! Δεκάδες! Από έναν ποδοσφαιρικό αγώνα της τοπικής ομάδος με μια φιλοξενούμενη, ένα σχολικό πρωτάθλημα σκάκι, ένα περιφερειακό ή πανεπαρχιακό πρωτάθλημα κολύμβησης μέχρι ένα μεγάλο διεθνές αθλητικό event που σχεδιάστηκε και προγραμματίστηκε να πραγματοποιηθεί στον τόπο μας!
Η πραγματοποίησή τους σχεδιάζεται όμως, με τρόπο που να συμβάλει την μίκρο και μάκρο-σκοπική τουριστική τους βελτιστοποίηση; Υπάρχει η φροντίδα πρώτα από τον διοργανωτή εκάστης διοργάνωσης και έπειτα από το Δήμο – την Περιφέρεια (είτε συνδιοργανώνουν, είτε παρέχουν χώρους τους και εγκαταστάσεις, είτε απλά γνωρίζουν) με σκοπό να αποκτήσει αυτή η αθλητική δραστηριότητα χαρακτήρα αντιπροσώπου του τόπου (προορισμού).
Η επίτευξη του μετασχηματισμού μιας αθλητικής δραστηριότητας/εκδήλωσης (η οποία απλά θα προσελκύσει τους πρωταγωνιστές της: αθλητές, προπονητές, κριτές) σε Τουριστική ευκαιρία για περισσότερους (γονείς, συνοδούς, θεατές, φίλους), με εμπλουτισμό του προτεινόμενου προγράμματος για να προσελκύσει και τους μη πρωταγωνιστές.. είναι μια υπόθεση επίσημων εκπροσώπων του τόπου. Συγκεκριμένα πρόκειται για μια υπόθεση του Δήμου, της Περιφέρειας καθώς και των διαφόρων επιμελητηρίων και ενώσεων (ξενοδόχων και καταλυματιών, εστίασης, εμπορίου κλπ). Επιπροσθέτως, υπόθεση των προαναφερθέντων είναι ο προσδιορισμός και η αποτύπωση του αντιπροσωπευτικού του τόπου Τουριστικού Αντικειμένου, η δημιουργία μητρώου και προγράμματος αθλητικών δραστηριοτήτων και φορέων υλοποίησής τους ενώ τέλος αδιαμφισβήτητη είναι και η αρωγή με κάθε δυνατό μέσο για την επιτυχημένη ολοκλήρωση του επιθυμητού αποτελέσματος.
Πιο απλά έχουμε τον πελάτη στο μαγαζί μας και επιλέγουμε, αντί να του “πουλήσουμε” σήμερα, εδώ, εύκολα και με μικρό κόστος τον προορισμό μας, να επενδύσουμε πολλαπλάσια κεφάλαια στην προσπάθεια αναζήτησης και προσέλκυσής του.
Παράλληλα, όλη η επικοινωνία κάθε αθλητικής εκδήλωσης (social media, παρουσιάσεις τύπου, Δελτία τύπου, φωτογραφικό υλικό, οπτικοακουστικό υλικό, δημοσιογράφοι, infuencers, Elite Αθλητές, κανάλια και προβολή κλπ), μπορεί -πέραν των αθλητικών- να περάσει μέσα από τα φίλτρα του Τουρισμού. Το αποτέλεσμα με τον τρόπο αυτόν, καθίσταται πολλαπλασιαστικό και εξαιρετικά δυναμικό.
Επίσης, στοιχεία κοινωνικής υπευθυνότητος, είναι απαραίτητα για να ολοκληρώσει την ακέραια και υπεύθυνη υπόστασή της η εκάστοτε εκδήλωση και επιβάλλεται να προσχεδιαστούν.
Ολοκληρώνοντας, η επιλογή της κατάλληλης χρονικής στιγμής διεξαγωγής ώστε να συμβάλει στην επέκταση της Τουριστικής περιόδου και ο σχεδιασμός της με τρόπο που να γίνεται εφικτή η εμπλοκή ανθρώπων του τόπου αλλά και μη αθλητών ή ερασιτεχνών όλων των ηλικιών, είτε ως συμμετέχοντες είτε ως εθελοντές, είναι εκείνα τα οποία θα κάνουν τον τόπο να αγαπήσει την εκδήλωση, να την αγκαλιάσει, να την θεωρήσει κομμάτι του και ως αποτέλεσμα να την καθιερώσει και αφομοιώσει. Εκείνη ακριβώς είναι η στιγμή που επιτυγχάνει μια αθλητική εκδήλωση να νοείται και να περικλείει ολιστικά την έννοια του Αθλητικού Τουρισμού.
Αντλώντας έμπνευση από στοιχεία Αθλητικού Τουρισμού άλλων διοργανώσεων, η ομάδα μας σχεδίασε το 2014 και ξεκίνησε να υλοποιεί βελτιώνοντας συνεχώς το TRIMORE Multisports TOUR με το Mind Set του Αθλητικού Τουρισμού.